Wednesday, July 3, 2013

Pengembaraan UMUR (Utara-Timur) - Hari Ketiga

Assalamualaikum, selamat sejahtera pade semua yang sudi membaca entri ni. Sebelum aku start menulis dengan lebih panjang lebar lagi, aku nak bagitau la serba sikit pasal entri ni. Entri ni bukanlah bertujuan untuk menunhjuk-nunjuk, angkuh, riak, bongkak atau seumpamanya. Entri adelah sekadar sebagai perkongsian pengalaman aku. Lagi satu,aku mintak maaf sebab walaupon entri adelah berbentuk pengembaraan, tapi tak berape banyak gambar yang aku ambik sebab aku yang drive. Kamera terlupa nak bawak. Guna phone pon tak berape jelas gambar die. Jadi aku hanye ambik sanpshot dari Foursquare je. Kalau ade gambar real, 30% adelah gambar daripade aku, dan selebihnye adelah ihsan google semata. Jadi, pade mereka yang teruskan bace, silalah, dan pade yang tak nak, dah besarkan... Jadi, pandai2 la.

Entri ni adelah entri lanjutan atau sambungan daripade hari pertama UMUR(klik sini) dan UMUR kedua(klik sini). Kalau dalam entri UMUR kedua hari tu, kitorang stop dekat Penang atau lebih spesifik lagi dekat Butterworth. Pengembaraan ketiga kitorang untuk hari ni start agak lambat sikit memandangkan letih berjalan atau lebih makan kot. Tepat pukul 10 pagi barula kitorang bergerak tinggalkan hotel. Mase nak check out tu, agak leceh sikit la sebab diorang siap check bilik siap2. Yang check outnye adelah ayah aku. Aku dengan mak aku dah pegi luar dulu dah. Sementara tunggu semua tu settle, aku siap boleh main dengan kucing2 dekat luar hotel tu.

ni lah kucing2 tersebut

Lepas dah setel semua benda tu, maka bermulalah perjalanan kitorang ke Kelantan. Aku ingat mase keluar tu, jam dalam kereta menunjukkan tepat pukul 10 pagi. Memula isi la minyak dulu siap2 dekat Shell yang ade dekat Butterworth-Kulim Expressway(BKE) tu dulu. Pon sekali lagi, loghat pekerja Shell tu memang pekat. Tapi, diorang semua memang mesra. Lepas isi, teruskanlah perjalanan.

Alhamdulillah, cuaca hari tu sangat2lah baik. Memang gunung-ganang, sawah padi ape semua memang jelas la. Clear habis. Subhanallah. Bile habis highway; dalam area Kulim macam tu, memula jalannye best jugak la. Nak memotong senang. Jalan besar + kereta pon tak berape banyak. Boleh la speed sikit. Tapi, lepas masuk daerah Baling(tak masuk pon bandar Baling), jalannnye agak mencabar sikit sampai la ke sempadan Perak iaitu dalam daerah Pengkalan Hulu. Mencabar bagi aku maksudnye adelah jalannnye meredah bukit dan hutan yang agak tebal jugakla. Alhamdulillah, cuaca memang baik dan semuanye dalam keadaan baik.
Kitorang sampai dalam kawasan tu lebih kurang dalam pukul 11 lebih dan cadang awalnye ingat nak singgah la bandar Pengkalan Hulu/Baling/Gerik dulu ke sebab nak isi perut. Tapi memandangkan ade R&R la senang citer tengah2 perjalanan tu, maka kitorang pon singgah le dekat situ je. Name R&R tu R&R Batang Hijau kalau tak silap. Name die R&R sebab ade kedai makan, tandas, dan surau. Memula nak check in foursquare dekat situ, sekali satu bar line Maxis pon takde dekat situ. Yang ade lambang bulat yang mengatakan 'No Service'. Mase kitorang dekat situ, ramai la jugak orang yang singgah dekat situ. Antarenye renjer daripade Jabatan Perhutanan Negeri Perak berdasarkan 4WD diorang. Orang lain pon ade dekat situ. Dekat depan R&R tu, jalan tengah repair.

aku rase R&R tu dekat sini...sebab nak check in takde line

Aku cakap dengan seikhlas hati aku la; walaupon jalannye berbukit dan belok2 tapi keadaan jalannye jauh lebih lawa daripade jalan dekat KL especially jalan2 dekat Ampang ni!

Bagi aku, pade sesiapa yang mendakwa diri masing2 adelah berani, aku cabar diorang supaya berniaga dekat jalan tu malam2. Amacam, ade berani?

Kitorang pon meneruskan perjalanan kitorang ke Kelantan lepas tu. Lepas dari simpang ke Gerik, aku dah tak berape jakun dah jalan die sebab aku dah pernah dah ikut jalan tu sebelum ni. Pemandangan die pon cukup indah bile lalu dekat Pulau Banding tu. Lalu atas tasik buatan manusia tu. Biasela, bile dah masuk jalan tu, signboard pasal binatang2 liar melintas banyak terutamanye gajah. Dekat jalan ni jugak, ade satu lagi R&R macam sebelumnye jugak. Namenye adelah R&R Titiwangsa.

ni semua gambar terdahulu...yang masih kusimpan!
Memang agak sakit hati sikit la bile ikut sini sebab banyak lori balak yang lalu. Baru nak speed sikit, ade lagi lori balak. Lebih kurang dalam setiap 5-7 km, ade sesaje lori balak ni. Nasib baik jalan ni ade lorong untuk memotong bile sampai dekat kawasan2 berbukit.

Dalam pukul 2-3 petang camtu, kitorang singgah la dekat Masjid Mukim Panglima Bayu, Tanah Merah. Dapat la sikit rest. Akhirnye, tepat pukul 4.15 petang, sampai la kitorang dekat depan Pasar Siti Khadijah dengan menempuh jam dekat depan pasar tu. Dah la tengah panas.

Lepas pusing2 Kota Bharu kejap dan lepas makan, check in la kitorang dekat Juita Premier Hotel dekat KB tu. Aku bukan nak memburukkan bisnes orang, tapi kalau korang berkesempatan, pergi la hotel ni sendiri.

Malam tu, mak dengan ayah aku hanye duduk2 rilek dekat hotel sambil tengok citer Bujang Lapok dekat TV2 malam tu. Tapi aku keluar kejap pegi jumpe member aku yang belajar dekat USM Kubang Kerian tu. Selalu die yang datang KL. Kali ni, aku pulak yang pegi tempat die. Aku dengan member aku ni berjumpe la dekat Kubang Kerian tu(akan kuceritakan kemudian).

Dalam pukul 12 lebih sikit, aku pon balik la ke hotel semula dan die balik ke kampusnye semula. Tak boleh lepak lame2 sebab die ade kelas keesokan harinye dan aku pulak kena berehat memandangkan nak drive balik ke KL keesokan harinye. Jadi, tamatlah untuk entri ni untuk hari ketiga.

Diulang kembali, entri untuk hari pertama klik sini dan entri untuk hari kedua klik sini

Lepas jalan jauh2 ni, best jugak bertwitter...