Wednesday, July 3, 2013

Hari Ini: Masjid Terapung Al-Hussein

Dalam entri sebelum ni(rujuk sini), aku ade ceritakan sikit pasal aku ade singgah di sebuah masjid terapung di Kuala Perlis ni. Jadi, dalam entri kali ni, aku nak tunjukkan serba sikit la pasal keunikan yang terdapat dalam masjid ni.



Masjid ni dibina di atas perairan Selat Melaka kot(kalau silap, tolong betulkan). Memula sampai, memang ramai orang yang bergambar dekat sini memandangkan masjid ni unik la kukirakan. Mungkin pelancong kot especially yang nak ke Langkawi.

Persekitaran masjid ni jugak boleh dikatekan terurus la. Tandas pon bersih la jugak. Memang tenang la jiwa aku cakap. Pendapat aku la kan; pade mereka yang jiwa kacau tu, boleh la datang sini. Sebabnye sambil korang beriktikaf di masjid ni, boleh la korang menikmati pemandangannye sekali.


Bile masuk kat dalamnye, memang terase macam dalam kapal je; bezanye tak la terumbang-ambing kan. Mase aku masuk tu, majoriti orang bersembahyang berdekatan dekat dengan tingkap. Nak nampak laut kot. Sambil2 duduk dalam tu, nampak la banyak bot termasuk la feri2 nak ke Langkawi.

Itu dekat bawahnye, kalau dekat atas pulak ade rukun Islam yang ditulis pade kubah masjid dalam 5 bahasa kalau tak salah; Melayu, Inggeris, Cina, Tamil, Siam.
time ni laut surut


tingkap yang depan tu, betul2 menghadap laut. banyak bot yang macam nak melanggar je


ruang dalamannye...segan nak ambik gambar banyak2


 Seperti mane dalam entri sebelum ni, aku ade cakap yang aku ade jumpe member sekolah aku. Die sekarang tengah belajar dekat UniMAP. Kampus yang mane satu entah aku dah lupe.


Lagi satu, dekat masjid ni siap ade amaran yang kereta yang diparking mestilah tidak melebihi 4 jam kalau tak salah. Mungkin ade orang ambik kesempatan nak letak kereta free untuk ke Langkawi kot. Ye la, kan menyusahkan jemmah lain yang betul2 nak guna masjid tu kan.

Kalau nak bace entri2 pasal masjid yang lain tu, taip 'masjid' dekat search box dekat atas kanan blog ni atau klik pade labels 'masjid' pade akhir entri ni.

ni lah mak dengan ayah saye!


Lepas release tension tu, follow la twitter saya; @RidzwanMohamed

0 comments: