Wednesday, July 10, 2013

Pengembaraan UMUR (Utara-Timur) - Hari Keempat

Assalamualaikum, selamat sejahtera pade semua yang sudi membaca entri ni. Sebelum aku start menulis dengan lebih panjang lebar lagi, aku nak bagitau la serba sikit pasal entri ni. Entri ni bukanlah bertujuan untuk menunhjuk-nunjuk, angkuh, riak, bongkak atau seumpamanya. Entri adelah sekadar sebagai perkongsian pengalaman aku. Lagi satu,aku mintak maaf sebab walaupon entri adelah berbentuk pengembaraan, tapi tak berape banyak gambar yang aku ambik sebab aku yang drive. Kamera terlupa nak bawak. Guna phone pon tak berape jelas gambar die. Jadi aku hanye ambik sanpshot dari Foursquare je. Kalau ade gambar real, 30% adelah gambar daripade aku, dan selebihnye adelah ihsan google semata. Jadi, pade mereka yang teruskan bace, silalah, dan pade yang tak nak, dah besarkan... Jadi, pandai2 la.

Dalam entri lepas(rujuk sini), pengembaraan UMUR aku ni dah sampai ke Kota Bharu. Jadi, untuk hari keempat ni, destinasinye adelah balik ke rumah iaitu ke Ampang. Tapi, sebelum tu, mase di KB lagi, mak dengan ayah aku ke Pasar Siti Khadijah dulu lepas bersarapan. Aku hanya perabiskan mase aku dekat hotel sambil buat ape yang patut.

bye KB- ihsan google

Lepas dah check-out ape semua, maka bermulalah perjalanan pulang kami ke KL. Aku tak tengok pulak jam mase tu. Aku rase dalam sekitar pukul 11 lebih pagi gitu, maka kitorang pon tinggalkanlah Kota Bharu...

Memang agak syok jugak la sepanjang perjalanan tu sebab dapat tengok tempat orang kan. Dalam pukul 2 lebih gitu, sampai la kitorang dekat Hentian Gua Musang lame bagi nak isi minyak dengan solat. Mula2, mase dekat situ, memang tak rase lapar. Bila dah keluar dari hentian tu, baru la terase lapar. Disebabkan aku ni mane la tau area Gua Musang ni, maka berhenti pulak dekat Hentian Gua Musang yang baru tu. Kat situ la baru kitorang makan.


ingatkan KFC, rupenye MFC!

Lepas Gua Musang tu, barula aku sifatkan jalan yang mencabar sebab dalam area Merapoh tu, jalan berbukit + berbelok-belok tu bukanlah sebab utama, tapi jalannnye sedikit sempit, agak kurang diselenggara dengan banyak lori. Better jalan Grik; walaupon berbukit, jalannye agak terjage. Nak memotong pon senang. Sampaikan ade satu tempat tu, aku ingatkan kenape ade lori dari jalan sebelah sane tu main lampu. Aku ingat ade roadblock la kan. Rupe2nye ade truck besar tak lepas gerak naik bukit. Jadi, tujuannye suruh slow la sikit bagi kereta2 yang menghala ke Gua Musang tu dapat potong truck yang tersadai dekat tengah2 jalan tu.

Aku rase jalan tu gak kurang terjaga adelah sebab diorang tengah fokus nak siapkan jalan baru tu kot. Sampai dekat Lipis, hujan selebat-lebatnye. Semua slow je la kan.

Sampai Raub, sempat lagi aku check in Foursquare aku ni. Ye la, sedangkan tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain...Tapi, dalam situasi aku ni, dekat Raub ni dua2 aku pernah mengalaminye; jatuh dan main.


Sepatutnye kitorang boleh sampai awal lagi tapi jam pulak dekat Bentong. Memandangkan dah Maghrib, maka kitorang pon singgah la Masjid Lentang dekat Highway Karak tu. Aku nak cakap sikit pasal masjid ni; walaupon lokasinye sedikit tersorok, tapi aku cakap betullah, masjidnye memang bersih, masuk tandas tak pakai selipar pon yakin rasenye. Lepas solat, teruskan perjalanan dan sampaila kitorang ke rumah dalam pukul 8.30 malam kalau tak salah.

Begitulah perjalanan kitorang selama 4 hari bermula 1 Jun hari tu. Berape negeri dah kitorang rentas. Tujuannye nak tengok keindahan alam ciptaan-Nya. Lagi satu, bukankah Islam tu sendiri menggalakkan umatnye supaya bermusafir bagi menimba pengalaman? Kalau nak tengok balik entri2 yang berkaitan yang dah lepas, boleh la klik mane2 yang rase berkenan.

Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga

Dah sampai rumah, baru la syok sikit nak online
Jom follow twitter saye, @RidzwanMohamed

2 comments:

Susan said...

bukan nak menunjuklah entry ni, kita suka baca blog yang jenjalan tu, traveller kan.

berbagi itu indah, boleh bagi info juga buat yang lain.

Salam Ramadhan.

Ridzwan Mohamed said...

terima kasih sebab sudi bace...
salam ramadhan juga!