Tuesday, April 14, 2015

Lari Dari Malaysia Kejap (Part 1)

Bace tajuk dekat atas tu. "Lari" dalam entri ni adelah merujuk kepada keluar ye. Bukan la bermaksud aku pegi masuk acara marathon lari keluar dari Malaysia atau berjoging keluar dari Malaysia atau seumpamanye.

Pedulikkan pasal tajuk tu. Sekarang ni, entri adelah berkenaan pasal aktiviti yang aku dah buat mase cuti mid-sem aku minggu lepas. Untuk makluman, masa cuti sem tu, aku telah pun ke Krabi, Thailand. Mesti ade antara korang yang berasa jelik dengan aku sebab baru ke Krabi dah tulis masuk blog bagai. Tapi, aku kisah ape; blog aku kan.

Nah intro dulu. Tu belakang ikon Krabi tau

Kisahnye begini. Aku dah lame dah ade hati nak ke Krabi ni. Cuma belum ade kemampuan baik dari segi masa, dan ekonominye...(paham2 la ye). Alhamdulillah, akhirnye diberi kesempatan jugak aku ke sana.

Kenapa Krabi? Jawapan die, 1st sebab aku agak jeles dengan akak aku yang dah ke sane (hasad dengki sungguh). 2nd, kalau ikut rule dalam satu Group Facebook ni, "tak backpacker la kalau tak ke Krabi." Walaupun sejujurnye aku tak bersetuju dengan statement ni, tapi jauh di sudut hati aku ni nak menyahut cabaran tu.

Ni haa...aku dengan member aku. Mase ni die baru sampai. Aku lame dah sampai

Maka pada hari2 awal pelaksanaan GST yang jatuh pada cuti mid-sem aku tu bermulalah kembara aku tu. Dalam kisah aku ni, ade 2 watak utama orang la kirenye nak ke sana. However (poyo cakap omputih), kami pergi ke Krabi dengan cara yang berbeza; aku pegi style backpacker (korang nilaikan la sendiri backpacker ke tidak lepas habis bace semua entri ni) manakala member aku, Amir pegi ke sane dengan cara bawak moto. Die bawak moto pasal die terasa nak realisasikan impian die macam dalam citer Bikers Kental. Ikut kate die, die ulang 40 kali tengok citer Bikers Kental tu (punye la semangat). Nak lagi best, kalau dalam citer tu, diorang berkonvoi kan. Tapi member aku ni ride sensorang pasal katenye senang nak bawak awek Thailand sorang mase balik nanti.

Sebab blog aku, maka aku citer pasal aku je la ye. 

Kisahnye bermula pade hari Khamis, 2 April 2015. Mase ni kirenye aku start balik la daripade UTM. Kire member aku Amir ni la yang tolong hantarkan aku ke Larkin Sentral memandangkan Hentian Sri Putri dah tutup berkuatkuasa 1 April 2015. Tapi die hantar aku naik kereta la sebab ade orang lain yang turut same nak ke Larkin tu.


Aku terase perjalanan JB-KL sangat la lame pade hari tersebut. Bayang la, bas aku pukul 3. Sampai TBS pukul 8. 5 jam gitu gara2 jem dekat Yong Peng. Lepas solat semua dekat TBS, aku pun terus gerak ke Pudu Sentral sebab nak cari tiket ke Hat Yai.

Biasenye kalau JB-KL aku akan naik bas KKKL. Ni kire luar biase la naik Konsortium pasal KKKL nak ke KL banyak dah habis aritu


Sampai2 Pudu, memang 'ramah' sangat la penjual2 tiket kat sane. Belum sempat aku nak bukak mulut, diorang dah bukak mulut dulu. Tapi, tak kisah la memang diorang betul2 tolong. Memulanye, aku jual mahal jugak konon2 tak nak layan diorang semua ni kan. Last2 rujuk diorang jugak pasal agak banyak jugak bas untuk ke Hat Yai pade 3 aribulan dah habis. So, diorang ni la yang tolong bawakkan aku pusing satu level kaunter jual tiket tu. Sesambil tu, diorang tolong deal kan jugak la.


Serius memang banyak dah habis. KKKL, Transnasional, Konsortium semua habis. Masa sampai dekat kaunter Transnasional tu, aku nak sengih dah pasal akak yang jage kaunter tu kate tiket ade dengan harga die cuma RM55. Tau2 hampa pasal akak tu salah tengok.

Aku dah nekad dah mase tu yang nak call member aku Si Amir ni yang terpaksa tangguhkan sehari daripada tarikh asal kan. Last2 brader yang aku jual mahal dulu tu dapat carikan tiket untuk aku. Lain kali, jangan nak jual mahal sangat. Aku jugak yang dapat tiket mahal, RM70. Bas Alisan. Tak kisah la. Janji ade.

TAPI (saje besarkan huruf), lepas aku belek balik tiket tu, aku tengok tarikh die bukan untuk hari Jumaat, sebaliknye untuk hari Khamis means malam tu jugak. Aku dah pikir dah mungkin bukan rezeki aku dah mase tu. Hasil budi bicara brader tu jugak, akhirnye die kate yang akak yang jage kaunter tu yang salah print. Die main potong je la butiran yang salah tu. Tapi siap ade sign die sekali la dekat setiap salah yang die potong tu.

Kan dah berconteng-conteng tiket aku tu

Lepas tu, aku pun balik la ke rumah dengan naik LRT ke Ampang. Macam biasa. Plan asalnye dari UTM memang nak stay dekat rumah dulu. Lepas tu baru la gerak ke Krabi.


Begitu la kisahnye untuk entri Part 1 ni. Perjalanan yang sebenarnye bermula dalam part yang seterusnye. Nak tau, nantikanlah Part yang seterusnye pasal aku memang cerita day by day. Ok?

Yang korang bace sekarang ni adelah Part 1.
Untuk Part 2, boleh bace dekat sini.
Rase tak puas? Bace Part 3 dekat sini pulak.

0 comments: