Wednesday, August 12, 2015

Sabah Bah (Bah 2)

Bersambung untuk babak hari kedua. Kire dalam entri kali ni menceritakan apa yang aku buat untuk hari kedua ni. Untuk yang pertama, boleh ketik klik sini.

Kisahnya bermula dengan rasa culture shock kejap akibat Subuh yang awal. Pukul 6.10 macam tu dah terang dah. Lepas sembahyang Subuh macam tu aku tak sambung tido. Tapi aku pegi sambung makan pasal makanan malam tadi ade yang buat tapau sebab tak habis.
 
Dia pickup line dari sini...


Seperti yang dijanjikan, bekas jiran aku ni akan ambik kitorang dari hotel tu dalam pukul 7.30 untuk ke rumah dia. Kan masih dalam Syawal. So, tradisi kunjung mengunjung tu kami teruskan dekat sana. Jalan dekat situ agak jam jugak la memandangkan orang baru nak pegi keja. Lagi satu, tu la main road untuk ke KK. Ramai je yang duduk dekat Tuaran tapi keja dekat KK.

Ni lah dia...dia tau bukan diana!


Lepas bersarapan semua dekat rumah dia, kitorang dibawak ke KK. Bekas jiran aku ni jugak adalah seorang pengetua sekolah agama dekat satu tempat dekat KK tu yang bernama Kolombong. Aku pun tergelak bila mula2 dengar nama tempat tu. Sebenarnya, malam sebelum tu, mak aku ada call anak buah dia merangkap sepupu aku untuk berjumpa. Deal punya deal last2 kata jumpa dekat Kolombong tu la. Kiranya satu jalan la antara tempat keja bekas jiran aku tu dengan tempat nak jumpa sepupu aku tu.


Menara jam dekat Tuaran...
 Lepas dah jumpa dengan sepupu aku tu, dia offer la kitorang untuk stay dekat rumah dia. Tapi, sebelum dia bawak balik kitorang ke rumah dia, dia bawak la kitorang jalan2 pusing2 bandar KK tu dulu. Dia bawak la kitorang pegi Pasar Filipin tu. Masuk2 situ, apa lagi, mutiara la jawabnya kan. Kalau kata nak cari souvenir, situ la aku rasa tempatnye. Nak cari pasal pun boleh jugak rasanya dekat situ.



Mutiara naga aku tak nampak pulak...





Mak aku usha2 dalam, aku pegi jalan2 kat luar pasar tu...


Cuaca pada masa tu agak panas jugak sebenarnya. Mungkin faktor dekat dengan laut jugak antara penyebab bahang dia lain macam. Sedap pekena air kelapa la time2 macam tu. Disebabkan mak dengan ayah aku dah penat berjalan, maka sepupu aku ni decide untuk balik je rumah dia untuk berehat, lunch. Cadang asalnya lepas Zohor nak sambung balik berjalan. Malangnya, petang tu hujan turun selebat lebatnya dekat KK tu. Maka kami duduk mereput  je la dekat rumah. Hujan punya lama sampai la ke malam. So, untuk aritu setakat tu je la. Benarla, kita hanya merancang, Allah juga yang menentukan.
 
Makan dengan tido je la....



Maka berakhir la cerita untuk hari kedua.


Untuk yang pertama, klik la sini.
Takkan ni je, cer baca yang ketiga pulak. Klik sini.

Ok. Ni yang keempat. Klik sini.

0 comments: