Friday, January 21, 2011

5 hengget oooooo5 hengget

Citer ni terjadik kat aku mase aku sem 1.Mase tu tengah kelas.So mood aku biase2 la.Maklumlah dah name pon kelas.Tibe2 lecturer aku cakap ade orang nak buat survey untuk tesis PHD die.Lecturer aku cakap kelas abis awal la.Perghh berbunga2 la ati aku bile dengar kelas abis awal.

Bermula la sesi survey-menyervey tu.Jadi kene la jawab soalan2 yang die bagi tu.Bukan soalan pekse pon nak kene betul ke salah.Janji jawab.Nasib la tu aku punye pendapat.Pedulik hape aku.Time jawab tu perut aku dah macam2 lagu dah main.Dari rock ke balada,dari hujan ke ana rafali.Maklumla dah la bangun lambat nak gi kelas.Selaras dengan itu nak makan pon tak sempat.Ape yang sempat capai je bape keping biskut pastu terus naek bas gi kelas.Air pon tak sempat minum.

Habis je sesi survey-menyervey ni orang tu suruh kitorang tunggu jap.Haishhh ape la mamat ni nak lagi ni.Ngalahkan cikgu lak nak tahan2 student jangan bagi keluar.Perut dah berkeroncong dah ni.Tibe2 je aku nampak kan die keluarkan sesuatu daripada kocek die.Warna hijau pon warna hijau la.

Sorang demi sorang antar la kertas survey tu kat die.Pas je die dapat kertas tu die bagi la duit tu.Rm5 pon jadik la.Boleh buat belanja makan nanti.Banyak pe 5 hengget tu kalau kat sini.Nasi sepinggan +lauk ayam+sayur+teh o ais lepas pe.Siap ade balance 50posen lagi.
                                                                  
Aku ni ade tabiat pelik sikit.Suke kat duit baru.Duit yang aku dapat tu duit memang betul2 baru.Bile pegang je bau die melekat kat tangan.Nak lipat pon sayang sebab takot konyok duit tu nanti.Punye la sayang.Dengan rase berhati2 dan berwaspadanye,aku pon masukkanla dalam kocek aku.

Sampai2 je kat kafe ambik la makanan ni.Mase nak bayar tu agak sayang la nak keluarkan duit tu.Tapi ape boleh buat,nafsu makan pada masa tu mengatasi segala-galanye.Aku pon masukkanlah tangan aku dalam kocek aku tadi nak keluarkan duit tu.Tau ape yang aku dapat?Separuh je daripada duit tu yang dapat aku keluarkan.Yang lagi separuh tu elok je duduk lagi dalm kocek aku ni.Maknenye sekarang duit tu dah terbelah dua.Dah takkan nak pegi selotepkan duit tu mase tu gak.Ape leh buat selain gune duit lain yang aku ade....

Mulai detik lepas insiden berlaku,setiap duit yang aku dapat aku simpan terus dalam wallet.Tak kesah la bape hengget pon.Aku rase la duit 5 hengget tu koyak mase aku berhimpit-himpit dalam bas mase nak balik ke kolej.Tambah lak duit 5hengget yang diperbuat daripada plastik bukan daripada kertas.Tapi boleh puji la duit Malaysia antara duit yang berkualiti sebab banyak kali dah ade duit singgit aku terselit dalam kocek seluar pastu terus masuk dalam mesin basuh.Tapi duit tu maintain je.Jangan duit indon.....baru kene air sikit dah.....
tak caye? Try la sendiri!!!


                            

0 comments: