Tuesday, January 25, 2011

Solat Ibarat Dikejar Singa!!!

Post ni aku tulis sebab nak cakap sikit pasal pemerhatian aku kat rakyat Malaysia yang beragama Islam khasnye.Dah lama dah aku ingat nak tulis ni tapi baru sekarang baru ade kesempatan.Maaf la kalau ade salah ke hape ke pasal post ni sebab aku ni bukan la alim sangat.
                                      

  Ni setan buncit+gondol
                                                              
Ni singapura


Ok post ni pasal tabiat orang kite solat la.Firtstly, dulu aku ni duduk asrama.So pe2hal kene la sembahyang berjemaah kat surau.Kalau tak jawab la sendiri ngan warden kalau kantoi tak pegi surau especially time subuh.Kalau dah name berjemaah,mesti la ade masbuk ngan muafik nyer kan?Ok nak dijadikkan isi dalm post ni,selama 5 tahun dok asrama ni,mesti la aku pernah jadik kedua-dua jenis makmum ni kan.Ade la sekali ade sorang junior aku ni sembahyang sebelah aku tapi die ni makmum masbuk.Bile imam bagi salam je,die pon bangon la balik nak ganti balik rakaat.Imam pon stat la berwirid.Wirid tu biase la kan istighfar,bace al-fatihah,tasbih,tahmid,takbir.Tapi yang jadik masalahnyer junior yang sembahyang sebelah aku tadi dah siap sembahyang padahal imam tu tak abis lagi ngan istighfar die.Dah la ganti 3 rakaat!
My ex-school 

Pasal sah ke tak sah tu wallahualam....sebab hal ni ALLAH yang tentukan.Tak berani nak cakap.Tapi memang kau2 nyer laju la sembahyang.Nak2 mase rukuk ngan sujud.Same je cam iktidal nyer laju.Silap2 lagi laju.Mengalahkan ade singa kat belakang nak kejar die.Ntah2 kalah Usain Nat Bolt takpon kalah kereta api chika  shikansei kat Jepun tu.

Usain Bolt

Kereta api peluru

Tu je la yang aku nak post.Tapi bile nak pikir2 balik kenape diorang buat camtu haaa?"Seruan Tan Das" ke?Tapi takkan la sebab banyak kali aku tengok muke yang same je mase kat asrama dulu.Lagipon kalau dah dapat seruan tu awal2 ape la salahnye pegi la laksanakannyer dulu.Asrama aku tu adelah sebagai contoh je la ek.Banyak lagi tempat yang aku tengok ade je golongan ni.Harap2 la diorang ni dapat petunjuk daripada-Nya.INSYA-ALLAH.

0 comments: