Thursday, March 3, 2016

Bukan Buang Tebiat, Tapi Ilham

Malam tadi, aku baru perabiskan sebuah buku yang bertajuk Buku Simpanan UK Aku Mai karya Shah Rukh Shahkang. Setelah menulisnya di dalam buku NILAM, (jangan percaya) terdetik di dalam hati ini seiring dengan terlintasnya dalam pemikiran, macam aku nak try jugak la tulis benda2 ni semua. Sebab dalam buku tu, kebanyakan cerita tu adalah berdasarkan pengalaman beliau (Shahkang) sepanjang beliau study di UK sana.

Terinspirasi baca buku ni. 

Yang terdetik di pemikiran aku sekarang ni, adalah aku nak jugak berkarya hasil daripada pengalaman belajar aku dekat UTM ni. Tak kisah la UTM Skudai mahupun UTM KL. Ape tak boleh ke? UTM ni pun banyak kisah dan tempat menarik. Nak lagi gempak, pengunaan kosa kata dalam setiap penceritaan tu haruslah kena bagi menambahkan gah. Sebagai contoh, boleh je nak masukkan situasi2 di Tasik UTM di petang hari walaupun hakikatnya hanya sekadar mahu membeli air 100Plus di KOOP Meranti.

Lagi satu, aku tengok bahasa yang digunakan dalam buku tu, sempoi je. Tiada unsur2 carutan yang melampau hingga boleh menjejaskan akhlak seseorang itu. Ada sasteranya. Mudah dihadam. Ibarat makan pisang atau betik. Kan memudahkan proses penghadaman.

Antara ayat favourite dalam buku ni. Kah3

Akhir kata, aku nak try jugak apa yang dibuat oleh Shahkang ni. Tapi, aku akan gunakan medium blog ini sahaja untuk berkarya. Lagi satu, seberapa kerap kemas kini blog pun bergantung kepada aku jugak memandangkan aku harus fokus kepada PSM (punca student murung) atau dikenali sebagai FYP di universiti lain. Juga bergantung kepada istiqomah aku. Kekadang awal2 je semangat.(dah macam guru besar berucap dah; kata akhir kata. Tapi tak berakhir jugak).

0 comments: