Wednesday, March 9, 2016

Ku Sangkakan Panas Hingga Ke Petang, Rupanya Panas Sampai Ke Malam

Amacam? Rajin tak aku tulis tajuk pepanjang? Sekarang ni terpulang dekat korang je nak merajinkan diri unutk membaca ke tak.

Ceritanya memang ada mengena kena dengan tajuk di atas. Bacalah je la entri ni sampai habis bagi mengetahui isi kandungan dan kaitan antara tajuk dan isi yang seterusnya boleh ditulis ke dalam buku program NILAM sebaik sahaja tamat menelaah entri ini.

Kisah ni berlaku masa final tahun tiga. Kira satu sem sebelum aku praktikal. Aku ingat paper yang aku akan ambik tu ade paper Cryptography. Budak2 komputer especially security tak tau ape benda menatang Crypto ni elok dimaki mak kau hijau layak diazankan slow2 pada kedua-dua belah telinga mereka.

Kira sehari sebelum paper tu, ada suatu kejadian yang tidak diduga bukan sahaja aku malah, boleh kukatakan professor2 dekat UTM ni pun takkan menduga kejadian sebegitu rupa yang menimpa aku. Kejadian yang dimaksudkan adalah kipas dekat bilik aku tidak berfungsi sebagaimana fungsinya.

Macam biasa la, benda pertama yang akan terlintas adalah mesti blackout. Malangnya, telahan tersebut salah sama sekali pabila lampu elok menyala bila aku test. Aku pikir mungkin pilot kipas tu tido kejap kot. Asyik pusing je kejenya je kan. Rehat la sekali sekala lapang2kan minda kan. Aku pun menghabiskan masa dengan pegi makan tengah hari.

Gambar yang diambik daripada insta aku; @ridzwanmohamed iaitu sewaktu malam (kiri) dan siang (kanan). Mungkin pakar fotografi boleh mengatakan bahawa sengaja aku off kan kipas  bagi mengambil shot ni. Tapi, percayalah, tiada apa yang diedit!

Nak dijadikan cerita agar lebih menarik lagi, kejadian tersebut berlaku pada hari Ahad. Ya. Memang hari Ahad adalah hari bekerja di Johor. TAPI, hanya kepada agensi kerajaan sahaja. Kiranya mereka yang bekerja di sektor swasta masih boleh menghabiskan masa mereka di Air Terjun Kota Tinggi atau pun Air Terjun Gunung Pulai kalau nak dekat sikit pada hari Ahad.

Gambar ini adalah daripada google bukannya daripada staff dari sektor swasta yang masih bercuti seperti yang dijelaskan dalam perenggan sebelumya.

Jadi, tindakan yang paling bijak yang boleh aku buat hari tu adalah hanya membuat report setebal 260 muka surat, UTM thesis format kepada pejabat kolej aku. Terus terang, brader yang jaga kaunter tu cakap yang memang tak boleh setel hari tu jugak atas sebab yang telah aku nyatakan dalam perenggan sebelumnya.

Sepanjang perjalanan balik aku dari pejabat kolej aku ke bilik aku tu, bermacam-macam fikiran melayang dalam kepala aku ni ibarat mencari alasan untuk mengelak disuruh berkahwin dengan gadis bukan pilihan aku. Aku tak pasti kena atau tidak perbandingan aku tu. Tapi, yang pasti aku hanya memikirkan macam mana la hidup aku dekat bilik aku tu tanpa kipas. Bagi menyedapkan sikit hati, aku pun memikirkan yang monyet2 dekat hutan pun boleh hidup tanpa kipas, inikan aku. Kemudian, aku berfikir semula yang tu monyet. Ini aku! Kan dekat sini dah kena dah tajuk dia. Memang berpanas la aku sampai ke malam. Sikit lagi aku nak terdehidrat akibat suhu yan ekstrem.


Dipendekkan cerita dengan memotong scene bagaimana aku survive di petang hari yang sama, maka aku pun join la member2 aku buat study group dekat fakulti. Memang subjek Crypto ni banyak membuat kira2. So, join je la diorang study. Sejujurnya, aku memang minat kira2 atau matematik ni. Tapi, aku tak tahu kurang mahir. Kira sama la dengan kes aku minat dengan perempuan tapi tak tahu macam mana nak mulakan (yang ni betul tak tahu!). Yang aku tau hanya membuat kira2 macam mana kehidupan selepas itu. Hehehe.

Basically, konsep Crypto ni bukanlah main paste gambar dari google kasi taruk dalam blog. Tapi ianya adalah salah satu bentuk keselamatan komputer. 


Sengaja aku acah2 study teruk malam tu supaya otak aku menjadi penat. Bila penat, maka aku akan mengantuk. Bila mengantuk, aku akan tidur. Bila aku dah tidur, aku tak akan ada masa nak pikir pasal tidur tak berkipas. Dan keputusannya, tepat. Memang senang untuk aku tido malam tu. Alhamdulillah, bangun jugak Subuh pada hari berikutnya. Disebabkan paper tu petang, jadi pagi tu aku manfaatkan dengan memulihkan otak aku yang penat akibat malam sebelum itu.

Paper aku start pukul 2.30 dan habis dalam pukul 5 macam tu. On the way balik dari bilik exam tu ke bilik aku tu, bukan main besar lagi aku punya harapan agar kipas bilik aku tu dah direpair. Kiranya balik bilik, boleh main2 dengan kipas baru la. Dia punya harapan ibarat gadis pilihan hati itu menerima aku dengan seadanya. (sengaja memasukkan elemen2 gadis).

Sebaik sahaja aku membuka pintu bilik dengan tertib dan melangkah masuk ke dalam bilik, aku dapati ada sedikit kesan habuk berwarna putih pada lantai aku. Sudah pasti bukan dalam pikiran aku membayangkan bahawa ada anaconda sedang melingkar di atas siling bilik aku yang menjadi penyebab sedikit siling tersebut pecah sebab bilik aku tu bukanlah berada di kawasan paya. Jauh sekali Amazon.

Rupanya memang tepat la antara benda yang bermain dalam kepala aku dengan realitinya; kipas sudah repair! Kira habuk2 warna putih atas lantai tu bukanlah sejenis dadah mahupun sabun serbuk jenama Fab. Ianya adalah merupakan sisa siling daripada bilik aku tu. Dia pasang kipas baru.

Tergoogle gambar ni pulak. Niatnya nak cari gambar sabun serbuk Fab.

Punya la aku appreciate kipas tu. Memang jarang aku keluar bilik lepas tu. Mujur sisa buangan dan sisa kumuhan ni tak boleh dikirim. Kalau tak, memang aku upah je dekat orang tolong buatkan sebab tak nak keluar bilik punya pasal.

Lepas tu saje la nak test kipas tu kan. Semua speed aku try. Speed 1 ibarat macam kipas di kedai mamak yang bising tu punya kelajuan. Speed 2 ibarat angin dekat tepi pantai Teluk Chempedak, Kuantan. Speed 3 pulak dah ok dah ibarat sistem penyejukan di dalam bilik server. Speed 4 pulak dia punya angin macam berada di bawah helikopter Black Hawk yang sedang mendarat dan akhir sekali speed 5 dia punya angin mampu menerbangkan sebuah kereta. Mujur aku berpaut pada pintu masa test tu. (nak abaikan perenggan ni pun takde masalah. Kira boleh skip kepada perenggan seterusnya).

Jangan kaitkan....

Kira tu je la ceritanya. Malas dah nak mengarang. Nak diikutkan takde banyak pun nilai urni dalam ni. Cuma berkisahkan tentang kipas bilik aku rosak je sebenarnye. Dah nama pun blog aku, suka hati aku la. Nak cerita teladan, pegi layan slot Akasia TV3 pukul 7 sana tu ha.




0 comments: