Monday, June 13, 2011

Kenangan Lepas Cuti Sekolah

Biase orang atau cikgu suruh buat karangan pasal aktiviti mase cuti kan?Aku nak buat citer mase lepas cuti pulak.
Murid2 sila hantar karangan yang saya suruh buat dulu


Hahahahah ari ni dah sekolah balik setelah budak2 sekolah boleh bangun lambat disamping tidak memegang ape2 pen atau pensel sekalipon.
Ni pensel...
Ni.....?????


Kalau cakap pasal cuti sekolah,ni aku dulu kan sekolah asmara asrama.So kena la balik sekolah awal sehari daripada budak2 lain.Jeles siot nak2 kalau ade Chelsea lawan malam tu.Tak dapat tengok.Berita Chelsea bantai Liverfool Liverpool pon aku dapat tau 2 ari lepasnye.Mane tak nye,suratkhbar ari ni berebut nak bace sampai ade yang bawak balik dorm.Besoknye suratkhabar2 nilah yang diorang buat nak alas loker masing2.Sebelom diorang alas,dapat jugak la aku bace walaupon kadang2 dah tinggal separuh dah page tu.

Lepas je sampai kat sekolah,perkare pertame aku buat merayau dulu jap pegi jumpe dengan adik2 junior.Tanye 'khabar','aktiviti mase cuti'.Amacam baik tak aku sebagai senior?Prihatin dengan junior2.Sekolah aku ni kena balik sebelom pukul 6.Kalau tak kad kene ambik kat bilik HEM.So kebanyakannye kalau time Maghrib tu dah ade semua la.

Lagi satu,dewan makan adelah tempat yang paling jarang dikunjungi bebudak sekolah aku sebab masing2 dah makan la,bawak makanan dari luar la.Tu sebab aku tanye 'khabar' junior2 aku tadi.Biasenye sebelom Maghrib kitorang ni dah sampai surau dah.Excited nak sembahyang jemaah ni.Awal lagi dah sampai.
Hiasan je...

Kalau kat surau,memang dah macam dekat stadium dah.Bezanye tak de mercun je.Perghh....yang ni cakap aku pegi Broga la,yang ni cakap aku dapat kontek awek la,yang ni marah sebab tak balas sms la.Maklum la sekolah asrama,tak boleh bawak henset.Tapi aku lain.Kalau dah jumpe member2 seangkatan tu,aku tanye diorang pasal kerja yang cikgu bagi sebelom cuti tu la.Walaupon 99% belom siap,tapi berfaedah jugak cakap pasal pelajaran daripade merapu tak tentu pasal.

Lepas Maghrib,naik la kelas prep malam.Time prep lagi bes untuk 'berbincang' dengan kawan2 pasal 'kerje' mase cuti tu.Kalau ade warden lalu,diorang pon kagum dengan kitorang.Tak cukup dengan prep,kitorang sambung lagi dekat asrama.Bertambah kagum lagi la warden kepade kitorang atas sebab ketekunan membuat kerja tanpa tolok bandingnye.
Kitorang lagi tekun daripade ni


Besoknye,bile time perhimpunan,kitorang semua dengar ape yang cikgu berucap dengan penoh 'konsentrasi dan setuju' dengan setiap butir2 yang cikgu tu sampaikan.
Mesti korang tau kan sebab aku letak gambar ni


Lepas abis sekolah untuk ari tu,memang lega-seleganye.Tapi tu semua dah tinggal kenangan dah sekarang ni.

0 comments: