Wednesday, May 2, 2012

Zaman Sudah Berubah Kan....


First sekali entri yang aku nak tulis ni langsong tiada niat bagi menghina atau membela mana2 parti atau pihak sekalipon. Ini adelah sekadar isi hati sahaje. Aku pon bukan tau sangat bab2 politik ni.

Seperti mane yang kite tahu, baru2 ni baru je berlaku satu perhimpunan sekolah dekat KL ni. Bagi yang tak tau tu, aku rase mungkin die adelah manusia yang jakun.

Entri ni bukanlah nak menceritakan video2 atau perjalanan perhimpunan tersebut, tapi berkenaan dengan polis yang berkawal pada hari tersebut. Ok aku bukan la nak keluarkan spekulasi atau ape2 cuma nak cakap bezanya manusia zaman sekarang dan zaman dulu.
gambar hiasan...


Kalau cakap polis zaman dulu, aku rase ketar jugak lutut ni. Buktinye korang boleh tengok dalam citer P. Ramlee dalam Do Re Mi yang tunjuk polis dengan senangnye bawak peragut beg tanpa ade escort atau ape. Dalam citer Nasib Do Re Mi pulak polis dengan rileknye boleh tangkap lima orang sekali gus. Dalam citer Seniman Bujang Lapok pulak, bile P. Ramlee sebut polis je mase pegi rumah Sharip Dol, berterabur lari semua orang kat dalam tu mase tengah berjudi.

vs


Tapi sekarang, ambik kau! Polis pon kene pukul, sampaikan kereta pon hancur.

Bende yang aku listkan tadi tu adelah berdasarkan filem2 zaman dulu tu je. Aku pon belum lahir lagi waktu tu. Tapi aku rase kalau dah P. Ramlee punye citer, sedikit sebanyak adelah termasok tentang kehidupan masyarakat zaman tu. Citer2 zaman sekarang pon dah ade tunjuk pasal orang dah berani dengan polis dan salah satunye adelah macam citer Kongsi.

Bile aku pikir2kan balik, bende2 ni lebih kurang la dengan sikap budak2 sekolah zaman dulu dengan zaman sekarang. Zaman dulu, nampak cikgu je, masing2 terus senyap, takut. Tapi zaman sekarang, .......

Itu je la entri aku ni. Takde sentimen2 perkauman mahupun berbaur hasutan kan?




1 comments:

man said...

klu sesiapa buta sejarah akan menyesal..xcaya tgklah nanti..hehehehe