Tuesday, February 4, 2014

Cuti-Cuti Suku Malaysia (Part1)

Baru2 ni, dalam pada kaum Cina menyambut tahun barunye, orang Melayu juga tidak ketinggalan untuk bercuti. Ade yang duduk rumah je, balik kampung memasing, dan pergi berjalan. Jadi, aku tergolong dalam kalangan mereka yang pergi berjalan.

Aku tulis suku Malaysia tu adelah sebab aku rase aku cuma berjalan sekitar suku je Malaysia kali ni jika nak dibandingkan keseluruhan Malaysia.

Dari sini...
...ke sini

Kesahnye bermula aku mulakan perjalanan ni pade hari Rabu yang lepas iaitu sekitar lepas Asar dalam pukul 5-6 petang gitu. Destinasi kami adelah ke Kota Bharu, Kelantan. Hari tu cuaca agak panas. Kan agak rugi kalau isi minyak time tengah hari kan. Jadi, berbekalkan minyak yang sedia ade dalam kereta tu, kami hanya isi minyak dekat Petronas sebelum sampai tol Bentong tu. Beli la sekali ape yang patut dekat situ kan. Ape yang aku boleh cakap dekat sini adelah pekerja2nye super duper mesra. Serius!

Lepas tu kami teruskan perjalanan dan hanya berhenti untuk melaksanakan kewajipan kami dekat Masjid Sultan Abu Bakar, Raub. Saje je aku singgah dekat masjid ni sebab dah lame dah tak datang masjid ni. Maklum la dulu kan aku pernah bersekolah dekat Raub. Bak kate pepatah, tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain. Ironinya, dua2 sekali (jatuh dengan main) aku ingat.


Plan memula aku ingat nak makan malam dekat R&R Gua Musang tu. Tapi, memandangkan pukul 9 lebih aku baru sampai Lipis, jadi aku pikir ade baiknye aku berhenti makan je dekat Lipis kan. Takut sampai sane dah lewat, makanan pon habis. Disebabkan aku ni bukan orang situ, jadi aku main masuk je bandar Kuala Lipis tu sebab aku mane tau ade ke tak lagi kedai2 makan dekat depan lagi tu.

Kat sini kitorang makan

Sesudah makan, kami pon teruskan perjalanan. Dari bandar Kuala Lipis tu memang banyak signboard Gua Musang. Kiri kanan boleh. Cuma main road dengan alternatif je. Sampai la aku termasuk jalan ke Gua Musang ikut Felda Kechau kalau tak salah aku. Memandangkan jalan tu gelap semacam dan tak banyak takde kereta lain, aku ambik keputusan pusing balik ke bandar Lipis dan ikut jalan yang kitorang masuk tadi. Barula nampak kereta lain.

Dalam pukul 2.00 pagi gitu, maka sampai la kami di bandar Kota Bharu. Sampai2 terus check-in hotel la kan. Sepanjang perjalanan tu, kereta agak banyak jugak la. Ade yang baik dan tak kurang juga ade yang celaka. Mujur drive malam, kurang sikit kemarahan tu sebab faktor persekitaran mungkin. Lagi satu jalan area Merapoh tu ade yang dah siap. (Aku ade post sikit pasal benda ni dulu. Klik sini) So, kurang la sikit belok2. Boleh speed sikit sampai situ. Biasela kan, jalan jauh. Kekadang tu, ade la jugak rase nak terkucil tu. So, ade la berhentinye lagi.

Salah satu tempat kitorang berhenti

In Sha Allah, kalau diberi kesempatan lagi, akan ku update kan lagi entri ni sampai ke beberape part. Maklumlah, dah malam, banyak tempat yang dah tutup. Jadi, tunggu je la keesokan harinye. Dah sampai Kelantan ni, kami meround2 sini. Balik dari KB, kitorang ikut Cameron Highlands. Tak lame lepas tu, ke Pekan pulak. Jadi tunggu je la updatenye ye.


Nak tahu ape yang dibuat rajin2 la jenguk twitter @RidzwanMohamed ye

0 comments: