Monday, September 3, 2012

Pengalaman Pertama Aku

Cerita yang bakal kuceritakan ni adelah berdasarkan pengalaman peribadi aku sendiri. Justeru, tiada elemen atau anasir2 dari luar dalam penceritaan ini.

Ade satu malam ni, sedang aku sibuk tolong sepupu aku memunggah barang, tetibe je aku dipanggil oleh pak cik aku.

Dari melihat keadaan fizikalnye, kelihatan die seorang yang amat memerlukan pertolongan aku ketika itu. Lantas, die dengan memakai pakaian yang tidak begitu kemas mengeluarkan duit dari poketnye. Aku yang ketika itu masih tertanya-tanya untuk apekah duit itu dihulurkan pade aku dan bukannye pade sepupu aku atau orang yang lebih berpengalaman atau senang cakap lebih senior la!
duit dibagi pade aku -gambar hiasan

Selepas melihat isyarat yang dibuat olehnye, aku pon menganggukkan kepale aku tanda aku paham dengan isyaratnye itu walaupon aku tak paham pade awalnye.

Jantung aku berdegup kencang jugak la mase tu memandangkan mase tu jam menunjukkan lebih kurang pukul 8.30 malam. Kalau dekat KL, mase ni tak perlulah ditakutkan sebab majoriti orang akan cakap malam masih muda. Tapi tidak bagi kawasan yang terletak dekat suatu kawasan dalam Selangor ni. Jalan pon kire dah sunyi la. Memang la ade lampu jalan, tapi tu tak boleh menenggelamkan rase seram yang ade pade aku ni.
takde time lain agaknye suruh pergi, malam jugak yang dipilihnye- gambar hiasan

Aku pon ajak la sepupu aku ni keluar memandangkan die orang situ, pastu kebetulan die nak isi minyak kereta die. Jadi aku pon masuk dalam kereta duduk sebelah driver. Aku biarkan je die bawak kereta. Die lagi pro kot pasal selok belok jalan dekat situ. 

Dalam perjalanan yang agak pendek yang cuma memakan mase lebih kurang 15-20 minit tu kurasekan amat lame giler. Dalam kereta tu, aku berbual je dengan sepupu aku sambil diiringi lagu yang dimainkan dalam radio HOT.FM. Kadang2 mate aku jeling jugak dekat meter kereta tu. Die main speed lebih kurang 90-100 km/j jugak. Dalam hati aku kate bagus jugak bawak laju2 nanti cepat jugak sampai. Tak boleh nak speed sangat dekat situ sebab baru jalan dekat situ tak berape elok ditambah pulak ade kemalangan maut yang berlaku dekat jalan tu minggu lepas.

Bertambah seram la bile ingatkan kemalangan tu dan tambah2 pulak siap nampak kesan kemalangan tu iaitu sebatang tiang lampu yang tercabut.

Tapi, dengan kuasa Allah, sampai la kitorang dekat destinasi yang ingin kitorang pegi iaitu sebuah stesen minyak. Die turun, aku pon turun. Aku pon masuk dalam stesen minyak tu sambil membelek-belek barang yang dijual kat dalam tu.
destinasi yang dituju-gambar hiasan

"Dunhill merah satu kak," itulah perkataan yang aku lafazkan pade cashier yang bertubuh genit itu. Selepas die bagi bende yang aku pesan tu pade aku, aku pon membayarnye.
"ape bestnye?"tanyeku-gambar hiasan

Bile keluar2 dari stesen minyak tu, aku pon belek la kotak rokok tu. Lepas aku tanye sepupu aku ni tadi, best ke ha rokok? Die pon tersenyum bile diajukan soalan sedemikian rupa.

BEGITULAH PENGALAMAN PERTAMA AKU MEMBELI SEKOTAK ROKOK DUNHILL UNTUK PAK CIK AKU. DAH 19 TAHUN, 8 BULAN DAH AKU HIDUP(MASE TULIS NI), NI LAH KALI PERTAMA AKU BELI ROKOK SEBABNYE AKU NI BUKAN SEORANG PEROKOK. BEGITULAH CERITENYE. 

TEMPAT YANG AKU MAKSUDKAN DISINI ADELAH DESA PINGGIRAN PUTRA, KAJANG. JALAN PULA ADALAH LEBUH PERSIARAN TIMUR (MEMANG ADA KEMALANGAN MAUT PON PADE MINGGU LEPAS) DAN STESEN MINYAK YANG DIMAKSUDKAN ADELAH PETRONAS PRESINT 16.
jangan marah2 chill...chill



2 comments:

zool said...

Gitu rupanya.. hm.. aku pun bukan perokok...
first time beli utk bapa aku kot.. tu pun masa sekolah rendah dulu.. alhamdulillah aku tak ikut

Ridzwan Mohamed said...

merokok membahayakan kesihatan, keselamatan, keceriaan, dan kebahagiaan rumah tangga! hehehehe