Wednesday, March 30, 2011

Prinsip Aku Time Ujian@Exam@Kuiz

Haa kali ni aku tulis entri ni sebab nak kasi tau sikit pasal antare prinsip2 aku dalam exam atau yang seangakatan dengannye.Maklumla sekarang ni kebanyakan IPTA dah nak dekat final exam dah kan.Cume lagi bape ari je lagi.Macam aku lagi 3 minggu je kurang lebih.


Prinsip aku yang 1st adelah usaha tu mesti ade.Tak kesah la banyak ke,sikit ke,janji ade daripada takde terus.Pastu,result tu depend kat korang punye usaha la.Takkan usaha sikit nak dapat banyak pulak kan.Kadang2 nasib je kalau korang tengok member2 korang yang usaha sikit tapi result gempak melainkan member korang tu otak superb.


Second,kalau boleh mase jawab exam tu,jangan tinggalkan kosong dekat jawapan tu.Mane la tau sebab ihsan daripada pemeriksa tu,korang boleh dapat markah.Macam aku ade sekali time sekolah dulu.Math kalau tak silap,cikgu aku kate kalau ade je jawapan kat situ dapat markah sebab soalan tu memang susah punye.


Lagi satu pastikan korang ade target tersendiri.Macam aku,disebabkan aku ni seorang pemalas,jadi aku target markah aku mesti kene lebih daripada separuh.Contoh kalau markah 10,aku target dalam 5-7 la.Tapi sape yang tak nak markah lebih kan.


Last sekali ape yang penting doa.Bukan death or alive tu.Tapi kalau dalam english educationnye tu 'pray'.Sebab ape2 hal sekali pon ALLAH jugak yang menentukan rezeki seseorang itu jugak.Mane tau,kalau korang jenis kaki study sampai tak sembahyang tak boleh jugak kan?Yang usaha sikit tapi nak banyak pon tak boleh jugak sebab Allah ni Maha Bijaksana.Dia tau ape yang dia buat.

Dan yang paling penting redha je la dengan ape yang korang dapat.Jangan la sampai nak terjun bangunan la,gantung diri la,baring dekat jalan keretapi la.Lagi satu jangan la nak merendah diri tu sangat.Bukan tak boleh,tapi jangan la sampai mengutuk diri macam "Aku tau aku ni bodoh."

0 comments: