Saturday, February 4, 2012

Simbol Kemewahan Orang Melayu

Korang layan citer Melayu tak?Kalau aku,aku jawab setongah jo yang den layan.Yang mano den berkonan dengan pelakon atau jalan citer yang nampak menarik jo den layan.Yang bodo2 den tak layan la.Tu jawapan aku.Kalau korang aku tak tau la.

Dari ape yang aku perhatikan daripade kebanyakan citer2 Melayu ni kan,aku dapat simpulkan beberape kesimpulan la tentang simbol2 kemewahan orang2 Melayu yang disertakan dalam citer terbabit.Antarenye adelah:

Kereta
Ape yang aku tengok la,kebanyakan kereta yang die pakai adelah Mercedes ngan BMX BMW.Belom pernah lagi aku nampak citer Melayu terutamanye drama2 pakai Audi R8(kereta idaman;Insya-Allah)dalam citer tu.

Pangkat
Kalau nak tunjuk mewah,aku tengok orang tu kebanyakannye adelah yang bergelar Datuk.Yang ni aku boleh terima sebab secare realitinye la kan,kalau pangkat Datuk tu,biasenye aku tengok dianugerahkan pade mereka yang ahli perniagaan,jutawan,orang dah berjase dekat negare.Pangkat Datuk Seri pulak kebanyakannye dianugerahkan dekat tokoh2 politik tak kire la dari parti ape sekalipon.Dan Tan Sri pulak kepade mereka yang bergelar Bilionair(insya-allah),yang namenye telah ade pon dalam Forbes.Memang padanla diorang pakai Datuk je.

Gadjet
Aku tengok kalau ade laptop,mesti pakai Apple.Aku punye pendapat la kan,best lagi pakai Bill Gates punye barang dari Apple tu.Bab handphone pulak,aku tengok kebanyaknnye pakai Iphone,tak pon pakai BlackBerry je.Aku rase Samsung Galaxy Note atau S2 lagi best kot.

Tempat yang selalu kunjung
Biasenye kalau ade watak2 yang berlagak la kan,mesti die cakap die ni dari London.Tak pon dari New York atau Paris.Bagi aku banyak lagi tempat yang best.Even aku tak pernah pegi tempat2 tu semue,aku rase banyak lagi tempat yang boleh tunjukkan kemewahan macam Dublin,Brussels,Berlin,Milan,Madrid,Moscow,St.Petersburg,Venice,Amsterdam paling tidak aku ambik Asia je la contohnye Tokyo,Seoul,Osaka takpon Dubai.Lagi la nampak mewah kalau dekat Dubai tu.Aku rase bersepah Ferrari.
kan cantik ngan mewah Dubai ni

Aku rase itu sajo yang dapek den senaraikan.Kalau ado laei komen la yo.Lagi satu,aku rase jarang sekali aku tengok diorang2 ni semua ade bot atau jet peribadi sendiri.

Akhir kato,entri ni bukan untuk menjatuhkan sesape pon.Memang takde niat pon.Jangan nak menyaman-nyaman aku pulak lepas ni.Lagi satu ni semua adelah pandangan dan luahan peribadi aku sendiri.Bagi aku banyak care nak kaye.Pertame kene la pasang la niat tu kan.Semuanye kerana Allah.Lepas tu usaha,doa,tawakkal.Sambil buat bende2 tu semua,buat la amalan2 yang boleh datangkan rezeki tu.Paling senang sekali istifar bebanyak.Even tengah update blog ni pon boleh istifar.Lepas tu luang2kan lah sikit mase dengan bace surah Al-Waqiah.

0 comments: