Tuesday, December 20, 2011

Persamaan Antara Budak Asrama Dengan Ahli Politik

AMARAN:
Bende yang aku nak postkan ni adelah sekadar ape yang aku sendiri pernah alami dan takde kaitan dengan mane2 individu,tokoh atau parti politik.Kalau ade tu harap maaf la ye.Lepas ni jangan nak saman2 atau LUDAH aku pulak tau.Aku ni student yang berkecuali atau malas nak amek port pasal politik ni sangat tau!

Junior
Kesah2 ni adelah berdasarkan ape yang telah aku alami mase aku duduk asrama dulu.Sekolah mane tu malas la nak cakap tapi bagi klu je,dekat negeri Pahang.Kebanyakan orang Kelantan tau sekolah aku.Firstly mase jadik junior.Mase ni aku rase tugas aku dah macam menteri dah.Pepagi lagi dah taat bangun awal nak pegi surau sembahyang Subuh.Kalau lambat nanti kene denda.Konon macam menteri la disiplin bangun awal.Lepas tu dalam mase setengah jam lepas Subuh sebelum nak pegi sekolah tu pon dah banyak keje.Contohnye kene gosok baju senior,kemas dorm,jumpe senior la kan.Konon2nye ibarat jumpe rakyat la kan.
Pahang negeri terbesar dalam semenanjung,so carik la sendiri


Mase petang taat je la kan pegi riadah tak pon pegi training dalam sukan masing2.Kononnye macam beriadah bersame rakyat la kan.Mase malam pulak pon same lebih kurang jugak bila kadang2 kene basuh baju senior pulak kan atau carikkan megi untuk senior ibarat buat kebajikan untuk rakyat la.Daripade tu,makin 'sayang' la senior kepade aku ibarat menatang beruk minyak yang penuh dekat aku.Kirenye kalau ade senior laen yang nak 'rampas' aku daripade die dah tak boleh dah.Kirenye ni kalau dah jadik kesayangan rakyat kan,sape pon tak bagi orang laen ambik kan.

Senior
Tu tadi mase jadik junior.Mase jadik senior ni la agaknye sumbu 'tanduk' setan tu tumbuh kot.Contohnye kalau kantoi dengan warden tak pegi surau mase Subuh,mule la marahkan junior sebab tak kejut la,tak cover line la.Ni ibaratnye macam ahli politik yang marahkan rakyatnye yang tak mengundi die mase pilihanraye la tu.

Lagi satu cakap tak serupa bikin.Contohnye beria-ia cakap tak bole bawak handphone tak bole merokok.Tapi haram,bende tu jugak yang die buat.Lagi best bile pengawas yang siap cover line bagi melindungi kegiatan tak bermoral rakan2 mereka.Ibaratnye macam ade ahli politik yang beria-ia backup kroni masing2 ibarat die la insan yang paling suci di muka bumi ni.

Bab keceriaan pon same.Contohnye teruk budak2 junior kene kerah segale keringatnye sebab nak pastikan dorm dalam keadaan bersih,kemas.Sebabnye dekat sekolah aku ade pertandingan keceriaan antare dorm.Kalau dorm yang banyak kali menang tu,ade la habuan die akhir tahun.Tapi yang dapat name adelah ketua bagi dorm tu.Bile ade ape2 je konon tunjuk la kononnye sebab kewibawaan die sebagai ketua la yang bole buatkan dorm menang.

Kalau bab kantoi dengan warden pulak macam2 alasan bagi.Kalau tak pon kutuk warden yang kantoikan tu macam warden tu dah buang bayi je.Ni kire macam kalau sorang ahli politik tu kantoi buat bende tak elok,beria la menafikan pastu kate parti tu punye keje la ape la.Lepas tu buat video atau press conference yang mengatakan bahawasanya andalah sebaik-baik umat akhir zaman ini.

Lagi satu bab2 keistimewaan ni contohnye macam sekolah buat lawatan ke,program ke ape ke tapi ape yang penting budak2 menengah atas atau senior ni dulu la diberikan keistimewaan.Alasan sebab dah tak lame dah lagi bersekolah dekat situ.Kire lebih kurang same la dengan sesetengah ahli politk yang dapat keistimewaan yang macam2 kan.
sekadar hiasan.lagipon asrama aku tak la secantik macam dalam fambar ni


Kesimpulan
Ni semua berdasrkan pengalamn + sikit ape yang aku dengar dari member2 aku.Kepada mereka yang nak jadik pemimpin tu pilih la sendiri nak jadik sama ade macam junior atau senior.Oh ya kalau nak tau,kebanyakan pemimpin Malaysia sekarang ni pon lahir dari sekolah berasrama iaitu MCKK

2 comments:

Unknown said...

hahah . sarcastic btul entry ni !
mmg betul laa sume tu :D

Naziman Blogger Malaysia said...

hahaa. best lagi jadi senior. Jadi junior kena buli ja.