Saturday, December 31, 2011

Bende Yang Kerap Kali Dibuat Mase Akhir Tahun.


Hari ni dah 31 aribulan iaitu ari last bagi bulan ni dan jugak bagi tahun 2011 ni.Besok masok la 2012.Ape yang aku nak tulis ni bukan la berkaitan dengan tahun 2012 ni atau pasal ramalan yang entah ape entah orang puteh yang percaye sangat kiamat berlaku dalam tahun 2012.

Sebaliknye ape yang aku nak post ni adelah ape yang biasenye dibuat oleh manusia2 khususnya di Malaysia bile dah akhir tahun nak2 lagi dalam bulan 12 ni.

Y.E.H
Bende dekat atas ni bermaksud Year End Holiday.Bagi budak2 sekolah,memang time diorang cuti kan.Bagi orang yang tengah bekerja,time ni la nak abiskan cuti masing2.Kan ade setengah orang kan tak boleh nak bawak cuti tu tahun depan,so habiskan jugak cuti tu.

Y.E.S
Dah Y.E.H,mesti la termasuk sekali Y.E.S kan.Y.E.S ni bermaksud Year End Sale la.Kompem la golongan pompuan yang bergelar bini orang terutamenye takpon pompuan yang pisau cukur mesin rumput yang mane bercouple dengan anak2 orang kaya takkan lepaskan peluang ni.Dari pasar raya yang besar sampai la ke pasar basah pon ramai orang.Mane taknye,dekat pasar raya,diorang sebok buat beli baju la,handbag la,macam2 lagi la.Pasar basah pulak penuh sebab orang nak buat kenduri la kan.Takpon orang catering yang beli barang2 tu semue kan

Kenduri
Memang la bende ni boleh buat anytime,anywhere tapi aku rase time2 ni la kenduri bukan maen banyak lagi orang buat.Kenduri kawen memang sah2 la banyak.Maklumla asal cuti sekolah je kan musim mengawan bagi manusia senang,sedare-mare ramai boleh datang.Kenduri doa selamat pon selalu dibuat sebab mungkin orang tu baru pindah rumah ke kan.Sebabnye biasenye orang akan pindah akhir tahun sebab nak sambut tahun baru dekat tempat baru la katekan.Kenduri kesyukuran pon selalu dibuat sebab kekadang orang buat sempena baru habis ape2 pelajaran ke,naik pangkat ke takpon yang paling senang pon syukur sebab dah selamat berkhatan.Jadi,kite hanye perlu sediakan perut je.

Berkhatan
Bende ni aku rase budak2 je yang buat.Ke ade bapak budak yang baru nak berkhatan?Mase cuti sekolah la mase yang paling sesuai kan.Sebabnye takkan la setakat cuti hujung minggu nak berkhatan kan.Pulak tu setiap minggu kan ade PJ.Karang tak pasal2 je Ben10 bentan!Ke memang ade budak yang saje pilih tarikh yang last2 sikit sebabnye bile orang laen dah naek sekolah,die masih lagi 'tergantung' berpantang.

Pasang Azam
Padahal nak masok tahun barunye lambat lagi.Tapi dah sebok pikirkan azam tahun baru sedangkan azam dua tahun sudah pon tak tertunai lagi.

Carik kalendar
Ni bende yang selalu aku buat.Asal aku pegi kedai mane2 je aku mesti mintak kalendar.Kalendar kuda pon jadik la.Tujuannye tak bukan dan tak laen nak tengok cuti untuk tahun depan.Boleh la buat plan kan.Simple plan likes plan to meet Uncle Husien Simple Plan pon jadik la kan.

Buat kelengkapan sekolah
Ni untuk budak2 sekolah la.Dari rambut sampai la ke kaki pensil 2B pon nak baru.Time ni biasenye kedai kasut la penuh sebab nak beli kasut kan.Terutamenye dekat Batu Bata.Kalau tak percaye,pegi la sekolah mase hari 1st tu.Mesti baju2 keras lagi,kasut pon putih je.Paling tidak pon mesti ade bau keldai kedai.Bagi budak2 yang baru nak masok sekolah,ramai la parents yang dok luar sekolah kan.Ade yang nangis,ade yang tak ingat dunia dah bile nampak member2.
Google pon new year dah!

Pegi sambut tahun baru la!
Tapi ni serious aku cakap,dah 19 tahun aku hidop di muka Bumi ni,aku nak pernah keluar nak sambot new year ni.Baek aku tengok tv dekat rumah je.Dah la ramai orang.Crowded gile.Kalau tengok tv,at least tau ade citer ape bagi tahun depan.Ade cerita yang Izara Aishah berlakon,kompem aku tengok.Ni mesti banyak operasi malam tahun baru ni tak kire la operasi cegah maksiat ke,operasi mat rempit ke ape ke kan.
ade die ni,rase tak nak lepas tengok!keh3

0 comments: